KJUS - De absolute top

KJUS - De absolute top

Alpine skikampioen Lasse Kjus is niet van plan om de skikledingindustrie te veranderen. Hij vond gewoon dat functionaliteit en prestaties belangrijker waren dan mode voor een volledige dag op de berg met uitzicht op de elementen. Het blijkt dat zijn verlangen naar functionele kleding niet alleen een leemte opvulde, maar ook een merk creëerde.

KJUS werd gesmeed door een passie om mensen in staat te stellen de absolute top van hun spel te bereiken.

Lasse begon te skiën met familie toen hij nog maar drie jaar oud was. Later hielp zijn vader met het bouwen van een kleine skibestemming voor kinderen in hun Noorse thuisstad. "Toen we opgroeiden, lag er sneeuw op straat net buiten mijn huis, dus we hadden altijd ski's beschikbaar. Als ik wilde, kon ik gewoon naar buiten stappen en vanaf mijn voordeur skiën", zegt Lasse.

Toen hij zeven jaar oud was, had hij de basis van het skiën overwonnen. "Ik zou mijn vader smeken om me in ons skigebied goed te laten blijven skiën als het donker is. Ik verlangde naar het gevoel dat ik beter en sneller zou worden."

Op 10-jarige leeftijd nam Lasse deel aan nationale wedstrijden met als doel te scoren in de top 10 - hij nam de tweede plaats in. Met 14 jaar kwalificeerde hij zich voor het nationale skiteam. Van daaruit heeft zijn skicarrière geschiedenis geschreven. Zijn gecombineerde carrière wint onder andere 16 Olympische en Wereldkampioenschapsmedailles en twee WK-titels.

Voor Lasse is de vooruitgang in de sport altijd een kwestie geweest van het stellen van microdoelen, het bereiken van die doelen en het vooruitgaan naar het volgende doel. Hetzelfde kan gezegd worden van de manier waarop hij het bouwen van een iconisch merk benaderde.

"Toen ik KJUS oprichtte was het mijn eerste ervaring met het opbouwen van een bedrijf, dus het was best eng. Ik investeerde mijn eigen geld in het bedrijf en er was een periode waarin we 24 uur per dag en 7 dagen per week werkten om te overleven", zegt Lasse. "Ik voelde me erg levendig. Het was hetzelfde gevoel dat ik kreeg toen ik aan het pushen was om een medaille te winnen in alle vijf de alpine disciplines op één wereldkampioenschap." Een prestatie die geen enkele andere atleet tot op de dag van vandaag heeft herhaald.

Lasse bracht een vriendin en een medewerker mee, beginnend met een kantoor in een oud treinstation in Oslo. Ze gingen snel in gesprek met een lokaal creatief bureau om de identiteit van het merk te bepalen, waarbij ze ook de achternaam van Lasse, Kjus, voor het merk namen. "Het gebruiken van mijn naam voor het merk was waarschijnlijk niet het beste idee, omdat het zo moeilijk is om het goed uit te spreken. Ik heb het op veel verschillende manieren horen uitspreken", grinnikt Lasse.

Enkele van onze grootste innovaties zijn stoffen die de lichaamstemperatuur reguleren, bewegingsvrijheid bieden en uitzonderlijk comfort bieden.