FALKE - Een hechte zaak

FALKE - Een hechte zaak

Opgericht aan het einde van de 19e eeuw, begon de Duitse kousenmaker Falke met de productie van slechts een paar dozijn paar sokken per dag. In de vele jaren die sindsdien zijn verstreken, is het bedrijf gestaag gegroeid (vergeef me de woordspeling), met een omzet van ongeveer een kwart miljard euro per jaar, 3.200 medewerkers en een assortiment dat nu niet alleen bestaat uit sokken, maar ook uit innovatieve breisels en bekroonde sportkleding. Verbazingwekkend genoeg heeft Falke het allemaal gedaan terwijl hij onder controle bleef van de stichtende familie, waarvan de vierde generatie het bedrijf nu leidt.


De zoon Franz Junior ziet toe op de verdere uitbreiding van het bedrijf, koopt in 1939 de Salomon Stern-breiwerkfabriek en vertakt zich tot wollen kledingstukken. De eeuwenoude fabriek was eigendom van een Joodse familie, waarvan de patriarch, Artur Stern, Franz op school nauw bevriend was - door de aankoop van het pand heeft hij ternauwernood voorkomen dat het door de nazi's in beslag werd genomen en heeft hij ervoor gezorgd dat de Sterns (wiens familie een relatie met de Falkes onderhoudt) een eerlijke vergoeding kregen.

Opnieuw overgegaan van vader op zoon, namen Franz Junior's erfgenamen Paul en Franz-Otto Falke na de dood van hun vader het bedrijf over en begonnen met het opbouwen van het klantenbestand van het merk buiten de grenzen van Duitsland op de bredere Europese markt. Falke betekent havik in het Duits, vandaar de adoptie van dat gevederde wezen als het logo van de firma, dat voor het eerst werd gebruikt op beenmode in 1946, en werd het geregistreerde handelsmerk van het bedrijf in 1950. In 1958 kochten de broers een kousenfabriek en namen ze het Falke-benenassortiment mee naar buiten, exclusief voor zware, gebreide wollen sokken, naar fijnere herenkousen van het type waar het merk nu bekend om staat.

Onder het rentmeesterschap van de vierde generatie werd doekinnovatie een grotere prioriteit voor Falke. Ze kochten een reeks extra textielfaciliteiten om de productie en R&D-bandbreedte te vergroten en wonnen in 1994 de Duitse milieubeschermingsprijs voor milieuvriendelijke producten met Clima Wool, een natuurlijk isolatiemateriaal dat is afgeleid van schapenvacht. De sportkleding werd een decennium later gelanceerd, het Falke Ergonomic Sport System, won in 2006 de 'Best Runner's Clothing Award' van het wereldtijdschrift voor hardlopers en de Falke Sports Pullover kreeg in 2007 een Duitse designprijs (de 'Designpreis').

De fijne katoenen, merino-, kasjmier- en zijdesokken waarop de internationale reputatie van het merk is gebouwd, vormen natuurlijk nog steeds de kern van het Falke-assortiment. Materiaal, vakmanschap en design zijn de drie belangrijkste parameters voor buitengewone sokken", aldus CEOPaul Falke in een recent interview, waarbij hij de handgekoppelde tenen van Falke-sokken aanduidde als "een speciaal onderdeel van het vakmanschap". Slechts een paar mensen weten hoe ze hun tenen met de hand moeten verbinden - het vereist jaren van leren".